Koffietijd gesponsord door A. Vogel beveelt A. Vogel aan

2

In het blije en kritiekloze RTL-programma Koffietijd is er altijd tijd voor een medisch rubriekje. Hierin worden allerlei kwaaltjes heel luchtig besproken met een aardig uitziende man met grijs haar. Die man is Marcel Brienne van A. Vogel. Juist ja, het bekende homeopathische geneesmiddelen en natuurlijke gezondheidsproducten merk van producent Biohorma.

Pernille le Lau van Koffietijd knikt zoals altijd instemmend. Geen kritische vraag komt over haar lipjes...
Pernille le Lau van Koffietijd knikt zoals altijd instemmend. Geen kritische vraag komt over haar lipjes…

Dat rubriekje gaat altijd hetzelfde. Eerst wordt de klacht of kwaal besproken en uitgelegd en dan komt Marcel op het eind aanzetten met wat je tegen de kwaal kan doen. En dat is dan uiteraard altijd door een homeopatisch of natuurgeneesmiddel van A. Vogel te gebruiken. Het bedrijf waarvoor Marcel werkt. En dat geneesmiddel heeft Marcel ook toevallig meegenomen en staat pontificaal op de tafel. Goed zichtbaar voor de kijker thuis. Wij van wc eend bevelen aan wc eend. Dat niveau.

Marcel staat dan te oreren alsof ie een arts is en introduceert zijn eigen middeltje ook altijd heel onopvallend. Hij zegt dan: “Je zou dan bijvoorbeeld een middel kunnen gebruiken als … van A. Vogel:” en pats de camera zoomt onmiddellijk in op dat flesje of potje van A. Vogel.

rtl

Het is potsierlijke tv iedere keer, maar stinkt ook aan alle kanten omdat het wordt neergezet als een informatief medische rubriek, terwijl het gewoon een ordinaire advertorial is van Biohorma. Onschuldig toch zult u misschien denken. Daar ben ik het niet mee eens. Jaarlijks gaan er 3 miljoen producten van A. Vogel over de toonbank. Mede dankzij dit soort fake-programma’s die van sponsors en onder-de-tafel-belangen aan elkaar hangen.

A. Vogel heeft heel slim een grote tv zender uitgekozen, om daar in een heel degelijk programma dat wordt gepresenteerd door bekende en betrouwbare presentatrices het eigen product op slinkse wijze de huiskamer in te slingeren.

Wat mij vooral stoort is dat er allerlei producten van A. Vogel in Koffietijd achteloos worden neergezet als geneesmiddel en dat schaapjes Pernille, Quincy en Loretta instemmend lopen te knikken en geen enkele kritische vraag daarover (mogen) stellen.

Vandaag had Marcel het over prostraatklachten van mannen en dat het middel ProstaforceMed van A. Vogel  “de overmatige groei van de prostaat tegengaat en die zelfs vermindert.”  Hij zei dat letterlijk. Dat is gewoon de kijker keihard voorliegen in die zwaar geregisseerde setting. Dat middel is gemaakt van de zaagbladpalm en uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat dat geen enkel effect heeft.

rommel

En zo gaat het vaak iedere keer. Marcel durft zelfs nog over een product als Echinaforce te beweren dat “je er sneller van herstelt en minder snel ziek wordt.” Terwijl dat product al meerdere keren is ontmaskerd als pure geldklopperij. Het enige wat je ervan kan krijgen is jeuk en huiduitslag. En als je het langer gebruikt dan 8 weken is leverschade mogelijk.

Reclame Code Commissie doe er eens wat aan! Dit riekt naar kwakzalverij anno 2015.

Update: nieuwe studie toont aan: Homeopathie helpt geen snars

Video-docu: Homeopathy, the fake medicine

Video: Lubach trekt  A. Vogel door

2 COMMENTS

Reageer

Please enter your comment!
Please enter your name here